Denní přehled KPIs v logistice je automatizovaný reporting. Slouží ke sledování průběhu každodenní operativy a vyhodnocování výsledků na každodenní bázi. Zaměřuje se na ukazatele, které klientovi pomáhají průběžně vyhodnocovat výkon a efektivitu logistiky a umožňují mu pružně reagovat na příchozí výzvy.
Proč denní přehled KPIs
Cílem manažera logistiky je hladký provoz a zvládání všech objednávek, které se v oddělení sejdou. Pokud se v obchodě projevuje sezonalita, jako je tomu v případě většiny našich klientů, existují během roku období, kdy je zvládání každodenního provozu v logistice větší výzvou než jindy. Počet objednávek, které je třeba rozvést v konkrétních časech, roste, a i když oddělení logistiky sezónně posílí svou kapacitu, je celkový nápor na management logistiky značný.
Denní souhrn KPIs šetří čas a práci manažerovi logistiky v sezóně i mimo ni. Každé ráno má k dispozici přehled nejdůležitějších ukazatelů a může na ně okamžitě reagovat. Dle potřeby provede efektivní změny v organizaci práce, má přehled o efektivitě logistických partnerů a může celkově zkrátit dobu reakce na případné problémy u zákazníků.
Jak to funguje
Denní souhrn KPIs automatizovaně zpracovává data o objednávkách a přepravách z interních databázových systémů. Zodpovědný pracovník je jednoduše vloží do obslužné části reportu. Veškeré další zpracování dat a výpočty už probíhají automaticky.
První skupina denních ukazatelů, kterou klient sleduje, se týká nedodaných jednotek. V přehledných tabulkách a grafech je na jednom listu vidět souhrn nedodaných jednotek po dnech a po logistických společnostech. Pokud chce klient vidět větší detail, má v reportu k dispozici další dva přehledové listy. První z nich zobrazuje přepravy zboží, na kterých se vyskytl nějaký problém. Druhý pak ukazuje přehled objednávek, u kterých nastal nějaký problém s dodávkou, ať už nebylo zboží dodáno vůbec, nebo byla dodávka nekompletní.
Druhá skupina ukazatelů sledovaných v denním souhrnu KPIs souvisí s vytížeností přeprav. Sleduje četnost závozů po dnech a po logistických společnostech a sleduje vytíženost přeprav v jednotlivých dnech v týdnu. Díky takto rychlému přehledu využití kapacity vozidel má manažer logistiky průběžný přehled o práci dispečerů a může dohlédnout na efektivní vytěžování přeprav, což přináší úspory na nákladech na logistiku.
Další sledování KPIs v logistice
Výstupy z denního souhrnu KPIs mohou dále vstupovat do dlouhodobějších přehledů klíčových ukazatelů, jako jsou například Operations Summary nebo Customers Summary. Sledovat na každodenní bázi lze jakékoli ukazatele dle přání konkrétního klienta.